De 21% BTW op de aankoop van de zonnepanelen is zelf heel gemakkelijk terug te vragen

De aanschaf van zonnepanelen is een flinke investering. Gelukkig kunt u, ook als particulier de BTW (21%) op de aanschaf en installatie terugvragen bij de Belastingdienst. Wilt u dit zelf regelen, dan kan het zijn dat u tegen een aantal dingen aan loopt. Om dit proces zo gemakkelijk en overzichtelijk mogelijk te maken hebben wij voor u het volgende stappenplan gemaakt:

 

Wil je zelf de BTW teruggave van de zonnepanelen regelen, meld je dan (tijdelijk) aan als ondernemer

Na de installatie van de zonnepanelen begint u stroom te leveren aan uw energieleverancier.
Hierdoor wordt u door de Belastingdienst beschouwd als ondernemer. Staat u niet niet ingeschreven als ondernemer, dan kunt u zich tijdelijk aanmelden als ondernemer bij de Belastingdienst.

  1. Er zijn 2 voorwaarden als u zich aan wilt melden:
    • uw naam moet op de rekening van de energieleverancier staan.
    • uw naam moet op de factuur van de leverancier van de zonnepanelen staan.
  2. Download het onderstaande Opgaaf zonnepaneelhouders formulier, via de www.belastingdienst.nl.
    BTW teruggave formulier voor zonnepanelen
  3. Vul uw gegevens in.
    • Toelichting vraag 2b KOR regeling. Deelname aan de KOR heeft als voordeel dat je maar 1 (soms 2) keer btw-aangifte hoeft te doen. Het nadeel is dat je daarna 3 jaar lang geen btw meer kunt terugvragen (bijvoorbeeld als je extra panelen koopt, maar ook als je een eigen bedrijf begint).
  4. Onderteken en verstuur het formulier.

 

Brieven en informatie belastingdienst

U krijgt binnen enkele weken diverse brieven van de Belastingdienst toegestuurd betreft het terugvragen van de btw op de zonnepanelen.

  1. Brief 1 | Vaststelling belastingplicht. Ter kennisgeving dat je voor de belastingdienst aangifte omzetbelasting moet doen.
  2. Brief 2 / 3 | Inloggegevens: Gebruikersnaam en wachtwoord.
  3. Rekeningnummer doorgeven! U kunt pas uw rekeningnummer doorgeven aan de belastingdienst als u de inloggegevens hebt ontvangen. Log in en geef uw rekeningnummer door.
  4. Brief 4 | Aangifte omzetbelasting. Op dit formulier staat voor welk tijdsvlak u aangifte omzetbelasting u moet doen, de uiterste ontvangstdatum en uw betalingskenmerk die u vermeld op de overschrijving.
    • Aangiftetijdvak (bijvoorbeeld: 01-01-2020 t/m 31-03-2020.) Na deze periode staat de aangifte voor u klaar op de digitale omgeving van de belastingdienst.nl.
    • Uiterste ontvangstdatum aangifte en betaling: 31-04-2020. Zorg dat u voor deze periode uw aangifte doet!
    • Aangezien u geld terugkrijgt (btw) hoeft u niks te doen met het betalingskenmerk. Deze vult u enkel in als u geld terug moet betalen.

Een aangifte die voor u klaarstaat, moet u altijd doen, ook als u over deze periode geen btw terug krijgt of moet betalen.

 

Btw-aangifte doen op belastingdienst.nl

  1. Log in op belastingdienst.nl. Je hoeft alleen de rubrieken 1 en 5 in te vullen. Bij rubriek 2, 3 en 4 vul je niets in.
  2. Bij vraag 1a vul je bij ‘Bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend’ het cijfer ‘0’ in. Bij ‘omzetbelasting’ vul je het forfait bedrag in. U dient eenmalig een bedrag (forfait) aan de Belastingdienst af te dragen i.v.m. de door u geleverde stroom. De hoogte van het forfait is afhankelijk van het vermogen van uw zonnepanelen. Zie onderstaande forfait tabel om uw forfait bedrag te berekenen.
  3. Bij vraag 5a vul je dit forfait nogmaals in (bij de online aangifte wordt dit bedrag automatisch ingevuld). Bij 5b vul je de btw in die je hebt betaald voor de aankoop en installatie. Dit bedrag staat op de factuur. Voor een systeem van 3.000 Wattpiek zal dit ongeveer € 820 zijn. Bij vraag 5c en 5e vul je het verschil tussen de bedragen in (in dit voorbeeld € 760). Vraag 5d laat je leeg.
  4. Heeft u alles ingevuld, loop alles nogmaals na en stuur uw aangifte op, klik je op ‘Akkoord’.

 

Meer informatie over de BTW teruggave op zonnepanelen